Det här med att löda, det är svårt det... men seger till slut!
Så var det dags att börja med lödningen! Jag samlade mod till mig och satte igång. Jag följde Madamps utmärkta beskrivning och lödde ihop det lilla kretskortet för avstörningskondingar och likriktaren. Sedan var det dags att löda fast strömkabel, jordning (till "star ground") strömförsörjningen från "power transformer" (PT) och matningen till "output transformern" (OT).
Det visade sig att det hade smugit sig in ett litet fel i beskrivningen, det står att PLUS-benet på likriktarer ska isoleras men på bilden i beskrivningen ser man att de har isolerat jorden istället. Jag litade mer på texten (och mina > 20 år gamla elektronik-kunskaper) och isolerade PLUS-benet med lite gul isolering.

Det visade sig att det inte var riktigt lika lätt som det såg ut i beskrivningen... Det här med att löda kräver träning och handlag, mina lödningar ser rätt hemska ut. Men efter att ha testat med "piparen" i min multimeter så kände jag mig hyfsat lugn. Det är ju ingen skönhetstävling, det viktiga är ju att det funkar.
Det här med att dra jord till min "star ground" på ett snyggt och effektivt sätt var heller inte lätt. Tanken är ju att man ska dra kabel så kort som möjligt i räta vinklar. Det här med räta vinklar är för att minimera att kablarna går parallellt med varandra, det kan orsaka brum. Om de korsar varandra i räta vinklar så minimeras det. Jag gjorde väl ett ok jobb, men snyggare har man sett.
Nu var det dags att koppla in strömmen. Läskigt. Om man har gjort fel kan man dö! Jag mätte alla lödningar ordentligt en gång till. Jag var särskilt noga med att kontrollera att chassit var ordentligt jordat, det är ju livförsäkringen...
Ett djupt andetag, på med strömmen och... säkringen höll. Efter att ha kontrollmätt enligt instruktionen kunde jag konstatera att det såg bra ut. Det verkade som om jag inte hade gjort något fel, allt var som det skulle.
Här är mätningarna jag gjorde:
Mätpunkt Önskat värde (+/- 5%) Uppmätt värde diff
PT sekundärt röd till röd 190 V AC 202 V AC +6,3%
PT sekundärt blå till blå 6,5 V AC 6,9 +6,2%
OT primärt röd till jord 265 V DC 272 +2,6%
Möjligen har jag lite stora differenser på växelspänningarna men det kan ju lika gärna vara dålig noggranhet i min multimeter. Hoppas det i alla fall.
Det visade sig att det hade smugit sig in ett litet fel i beskrivningen, det står att PLUS-benet på likriktarer ska isoleras men på bilden i beskrivningen ser man att de har isolerat jorden istället. Jag litade mer på texten (och mina > 20 år gamla elektronik-kunskaper) och isolerade PLUS-benet med lite gul isolering.

Det visade sig att det inte var riktigt lika lätt som det såg ut i beskrivningen... Det här med att löda kräver träning och handlag, mina lödningar ser rätt hemska ut. Men efter att ha testat med "piparen" i min multimeter så kände jag mig hyfsat lugn. Det är ju ingen skönhetstävling, det viktiga är ju att det funkar.
Det här med att dra jord till min "star ground" på ett snyggt och effektivt sätt var heller inte lätt. Tanken är ju att man ska dra kabel så kort som möjligt i räta vinklar. Det här med räta vinklar är för att minimera att kablarna går parallellt med varandra, det kan orsaka brum. Om de korsar varandra i räta vinklar så minimeras det. Jag gjorde väl ett ok jobb, men snyggare har man sett.
Nu var det dags att koppla in strömmen. Läskigt. Om man har gjort fel kan man dö! Jag mätte alla lödningar ordentligt en gång till. Jag var särskilt noga med att kontrollera att chassit var ordentligt jordat, det är ju livförsäkringen...
Ett djupt andetag, på med strömmen och... säkringen höll. Efter att ha kontrollmätt enligt instruktionen kunde jag konstatera att det såg bra ut. Det verkade som om jag inte hade gjort något fel, allt var som det skulle.
Här är mätningarna jag gjorde:
Mätpunkt Önskat värde (+/- 5%) Uppmätt värde diff
PT sekundärt röd till röd 190 V AC 202 V AC +6,3%
PT sekundärt blå till blå 6,5 V AC 6,9 +6,2%
OT primärt röd till jord 265 V DC 272 +2,6%
Möjligen har jag lite stora differenser på växelspänningarna men det kan ju lika gärna vara dålig noggranhet i min multimeter. Hoppas det i alla fall.
Kommentarer
Postat av: Daniel
Kul! Ser ju fint ut ju. Nu ser vi fram emot att höra om du får LJUD ur den också! :-)
Postat av: Uffe
Nice work, dude!
Keep up the good spirit!
/Uffe
Trackback